• stichtingmubo@gmail.com
  • +31648267998

Het verhaal is gebaseerd op het klassieke toneelstuk van Edmond Rostand uit 1897 en speelt zich af in het Parijs van de 17e eeuw. Cyrano de Bergerac is dichter en aanvoerder van de cadetten in het Franse leger. Hij is verliefd op zijn nichtje Roxane. Maar omdat hij zo’n lange neus heeft, denkt hij dat ze nooit van hem zal houden. Roxane vertelt Cyrano dat ze verliefd is op Christian de Neuvillette een cadet uit zijn regiment. Hij belooft Roxane, dat hij Christian zoveel mogelijk zal beschermen in de oorlog. Als Cyrano Christian later ontmoet, belooft Cyrano hem te zullen helpen Roxane voor zich te winnen. Omdat Cyrano dichter is, schrijft hij de liefdesbrieven aan Roxane, die Christian ondertekent. Christian wil bij een ontmoeting met Roxane zelf het woord doen, maar hij kan Roxane niet bekoren met zijn weinig poëtische taalgebruik. Daarom doet Cyrano, verdekt opgesteld onder het balkon van Roxane, het woord in zijn plaats. Christian sterft in de oorlog terwijl Roxane nog steeds denkt dat hij de brieven heeft geschreven. Vijftien jaar later rouwt Roxane, die in een nonnenklooster zit, nog steeds om Christian. Cyrano zoekt haar op en ze hebben het ook nog over Christian. Cyrano vraagt of hij de laatste brief van Christian mag lezen en zegt hem in het donker op uit z’n hoofd. Roxane begrijpt opeens alles, maar Cyrano ontkent. Hij zegt een laatste gedicht op en sterft.